Tillfällig frånvaro
Vid t.ex en föräldraledighet eller sjukskrivning i teamet
Snabbt & Flexibelt
Hög kompetens
Träffsäkert
Du ska inte behöva dra i tusen trådar när någon försvinner eller när ett akut behov uppstår. Här är processen – enkel, trygg och träffsäker – från första kontakt tills uppdraget är slut.
De vanligaste situationerna som interim HR kommer på tal hos våra kunder är i följande situationer:
Vid t.ex en föräldraledighet eller sjukskrivning i teamet
När ditt företag riskerar att mista viktig HR-kompetens
För att driva specifika HR-projekt där kompetens saknas eller behöver förstärkas
När projektets framgång kräver extra och temporärt resursstöd
När organisationen växer snabbt och du behöver erfaren HR-kompetens
När specifik kompetens inom t. ex. arbetsrätt, Comp&Ben krävs
När HR behövs för att driva förändring och omställning
För att hålla igång HR under rekryteringsarbetet
När tempot ökar och befintligt team inte räcker till
Vi har ett brett nätverk av konsulter inom hela HR-området – från operativt stöd, strategiskt ledningsarbete och specialistkompetens. Du får exakt den kompetens du behöver, när du behöver den.
I vårt nätverk finns noggrant utvalda topptalanger inom HR. Samtliga konsulter är på förhand utvärderade på kompetens, personlighet och leveransförmåga. Det gör våra matchningar träffsäkra – du får rätt kompetens, på rätt nivå, direkt.
Vi vet att tempo är viktigt och vi tillsätter snabbt och smidigt – med konsulter som är vana att landa springande och börja leverera direkt.
Vi säkerställer att du alltid har rätt HR-kompetens när du behöver det. Oavsett om det gäller interimsuppdrag eller projekt erbjuder vi HR-generalister och specialister, strategiska partners och ledare.
Ibland uppstår akuta behov – till exempel att snabbt få in en interim HR-chef, HR Business Partner eller HR-specialist, på heltid eller deltid, under en kortare eller längre period. Då behöver våra kunder inte bara rätt kompetens, utan också en trygg matchning: en konsult som passar in i organisationen och som kan börja leverera värde direkt.
Interim HR är en flexibel och skalbar lösning när behovet av HR-kompetens är tillfälligt, men affären inte kan vänta. Du slipper långsiktiga åtaganden och får ett upplägg som enkelt kan skruvas upp eller ner utifrån verksamhetens behov.
Varje organisation är unik – därför krävs rätt person på rätt plats och i rätt tid. Den konsult som fungerar hos ett företag kanske inte alls passar i ett annat sammanhang. Hos HumanX matchar vi er med interim HR-kompetens som är anpassad efter just ert behov – oavsett om det handlar om senioritet, specialistkunskap eller budget.
Vi har ett starkt, upparbetat nätverk av HR-konsulter på junior, mid och senior nivå, redo att bidra med värde från dag ett. Oavsett om ert behov är kort- eller långsiktigt, på hel- eller deltid, ser vi till att ni får rätt matchning – snabbt och effektivt.
Vi vet att det inte finns utrymme för felrekryteringar eller långa onboardingprocesser. Därför börjar vi alltid med att förstå er verksamhet, era utmaningar och framförallt vilket behov ni har. Sedan hittar vi den HR-konsult som kan leverera resultat och driva er organisation framåt – vare sig det handlar om att täcka ett vikariat, förstärka HR-teamet eller få in spetskompetens inom ett särskilt område.
När behovet av interim HR uppstår krävs en snabb, smidig och träffsäker lösning. Våra kunder har ofta ett högt tempo och begränsad tid – därför har vi på HumanX skapat en process där er insats blir minimal och resultatet maximalt.
En lyckad interim HR-tillsättning handlar inte bara om att hitta ett starkt CV. Det handlar om att förstå er organisations kultur, era utmaningar och vilken typ av person som faktiskt kommer att göra skillnad från dag ett. Alla kan ta fram flera CV:n som ser bra ut på pappret men förståelsen för vilket problem som ska lösas, i kombination med rätt kompetens, erfarenhetsnivå och personlighet, det är det som avgör om det blir en lyckad matchning eller inte.
Vi vet att rätt person på rätt plats kan göra hela skillnaden och det är precis det som vi fokuserar på i vår matchningsprocess. Vår process bygger därför på nära dialog, förståelse för era behov och ett väl upparbetat nätverk av erfarna HR-konsulter som vi känner väl. Vi ser till att ni får en HR-konsult som kan kliva in omgående, skapa trygghet i teamet och bidra direkt till affären, utan onödiga avbrott.
Att hitta rätt interim HR-konsult handlar om mer än att fylla en tillfällig lucka. Självklart säkerställer vi att grundkompetensen för rollen finns på plats men vi går alltid ett steg längre.
Vi börjar med att förstå vad som är extra viktigt för er HR-funktion just nu. Kanske står ni inför en organisationsförändring, är i en tillväxtfas, eller behöver stärkt kompetens inom exempelvis arbetsrätt, värderingsstyrt ledarskap eller kulturutveckling.
För oss börjar allting med en behovsanalys där vi säkerställer att vi på djupet förstår ert behov. Det är lätt att tänka att ersätta en HR Business Partner som går på föräldraledighet med en interim HR Business Partner men många gånger är det inte det som är den bästa lösningen. Genom att gå igenom nuläget med er, förstå teamet och vilka kompetenser som finns och framförallt, vad som ska åstadkommas under tiden som den interima HR konsulten är på plats, säkerställer vi att vi presenterar rätt HR-konsult för just ert behov.
En av våra kunder, ett snabbt växande techbolag, behövde en erfaren interim HR Business Partner under en intensiv fas som bolaget befann sig i. Dessutom var det en kollega i teamet som var sjukskriven och för att inte bränna ut övriga teamet så beslutade sig HR-chefen för att toppa upp med en till HR Business Partner, tillfälligt. Uppdraget omfattade att stötta chefer i personalfrågor, säkerställa en strukturerad onboardingprocess samt driva arbetet med företagskultur och värderingar.
Genom att tillsätta rätt interim HR-konsult med både operativ och strategisk kompetens kunde kunden behålla tempo i tillväxten – utan att kompromissa med kvalitet eller medarbetarupplevelse.
En interim HR-konsult kan täcka en mängd olika roller beroende på era behov, både på operativ och strategisk nivå. Här är några exempel:
Interim HR-chef – Leder HR-funktionen under t.ex. föräldraledighet, organisationsförändringar eller omstrukturering. Säkerställer kontinuitet i det strategiska HR-arbetet och fungerar som stöd till ledningsgruppen.
HR-administratör – Stödjer i det dagliga HR-arbetet med personaladministration, anställningsavtal, tidrapportering och andra administrativa processer.
HR Business Partner – Arbetar nära chefer och verksamheten med fokus på att driva förändring, stödja i ledarskap och utveckla HR utifrån affärsbehoven.
HR-generalist – En bred roll där konsulten hanterar allt från arbetsrätt och personalärenden till rekrytering.
HR-specialist – Tillsätts vid behov av särskild kompetens, till exempel inom arbetsrätt, talent management, kompensationsfrågor, employer branding eller organisationsutveckling.
Rekryterare – Tar ansvar för hela eller delar av rekryteringsprocessen. En interim rekryterare kan kliva in i befintligt team för att hantera skarp tillväxt eller ta sig an en roll på ett bolag där denna inte finns och där uppdraget är att etablera en rekyteringsfunktion.