Förstå oss rätt, frågan är förstås fullt rimlig! När man som organisation står inför att anlita en HR-konsult är det ofta bråttom, det kan handla om en plötslig sjukskrivning, en nyckelrekrytering som inte gått som tänkt eller ett överbelastat team som behöver stöttning.
Som kund behöver man snabbt få hjälp med att hitta rätt kompetens, som också är tillgänglig på kort varsel och snabbt kan kliva in och leverera värde. Det är ofta ett pressat läge, där man vill säkerställa att den eller de samarbetspartner man jobbar med kommer att lösa situationen och få fram relevanta konsulter. En stor del av att vända sig till ett specialistkonsultbolag är såklart också att få ta del av det nätverk av HR-konsulter de byggt upp över tid.
Vad grundar sig frågan i?
Vi tror att det kan inge en trygghet att veta att det finns ett stort antal konsulter i nätverket, att det kanske skapar en känsla av att ”de kommer kunna lösa mitt behov och göra det snabbt!” Det är ju akut! Men är verkligen större och fler alltid lika med bättre? Går processen nödvändigtvis snabbare för att man har det största nätverket? Vi tror att en matchning är så mycket mer än att ha det största antalet konsulter i nätverket och att snabbhet är något annat än att direkt få fram ett gäng CV:n att dela med dig som kund.
Hur ser vi på vårt nätverk?
För oss handlar snabbhet om att säkerställa att du som kund får rätt konsulter presenterade för dig, utifrån din ledarstil, de utmaningar ni står inför, er företagskultur och vad teamet behöver. När läget är pressat vet vi av erfarenhet att du som HR-chef inte har tid att själv sitta och hantera ett stort urval av CV:n, där du själv behöver göra en bedömning och träffa ett stort antal konsulter som i slutändan inte är vad ni behöver. Snabbhet för oss är att på kort tid presentera en eller två konsulter som vi vet matchar ert behov, det är helt enkelt vi som gör urvalet. Detta ställer såklart höga krav på oss i hur vi jobbar proaktivt med vårt nätverk av konsulter och på vår matchningsprocess.
Vår matchningsprocess
Vår metodik och vår matchningsprocess grundar sig framför allt i två delar: en djup förståelse för dina behov som kund och att vi faktiskt utvärderar våra konsulter bortom bara CV.
Behovsanalysen – it takes one, to know one
För att lyckas i vår matchningsprocess är förstås grunden att förstå vad du som kund behöver. Vi vill gå bortom en traditionell kravprofil och ringa in uppdraget utifrån kultur, värderingar, din ledarstil och vad ni står inför. Självklart behöver vi också säkerställa vilken HR-verktygslåda en konsult behöver ha med sig för att lyckas i uppdraget, men vi tror att det är mer än att prata om ex antal års erfarenhet.
När det ska gå snabbt är det enkelt att hasta igenom en behovsanalys, där utfallet i stället blir att processen tar onödigt lång tid, risken att anlita fel konsult ökar, vilket inte bara kan innebära monetära konsekvenser utan som också är något som både stör verksamheten och kollegorna. Tack vare att vi också själva kommer ifrån HR, har varit i din sits, och har egen erfarenhet av de roller vi tillsätter, blir vi ofta uppskattade för att vi snabbt greppar vad du behöver och förstår det där finstilta mellan raderna. Helt enkelt: It takes one, to know one!
Matchningsprocessen
För att snabbt kunna matcha rätt konsult utifrån era behov kräver det ett proaktivt, kontinuerligt och systematiskt arbetssätt i hur vi bedömer våra konsulter. För att faktiskt på riktigt lära känna våra konsulter, som är mer än ett snabbt samtal när behovet dyker upp, så genomför vi alltid personlighetstester som en del av vår konsultprocess.
En personlighet kan aldrig vara rätt eller fel, men det ger oss en större inblick och är ett sätt att djupdyka i egenskaper, drivkrafter och värderingar. När vi på riktigt förstår och känner våra konsulter kan vi också matcha dem med det perfekta uppdraget, där dem kommer göra skillnad.
Detta kan låta som en tidskrävande process, men vi vill hävda att det är precis tvärtom. Genom att kontinuerligt och aktivt jobba med vårt nätverk, bygga på och utveckla det, har vi redan ett upparbetat nätverk av kvalitetssäkrade konsulter, som vi känner på djupet och där vi vet vart de kommer briljera. Med en genomarbetad process känner vi oss trygga i att vi på kort tid kan säkerställa att ni får träffa rätt konsult som kommer bidra med mervärde.
Men storleken har väl betydelse?
Vi tror inte att ju fler desto bättre. Ju fler desto snabbare process. Och vi kommer nog aldrig vara det bolaget som skryter om att vi har det största nätverket. Däremot berättar vi gärna om hur vi genom vår process, metodik och erfarenhet, har ett av de vassaste nätverken inom HR och hur vi på ett effektivt sätt lyckas matcha våra konsulter mot rätt uppdrag.